فهرست مطالب

پنل مرکزی دزدگیر (کنترل پنل)

پنل مرکزی دزدگیر مغز سیستم امنیتی شماست که به عنوان هسته اصلی عمل می کند. این پنل سیگنال ها را از حسگرهای مختلفی که در سراسر مکان شما تعبیه شده دریافت می کند، آنها را برای شناسایی موارد امنیتی تجزیه و تحلیل می کند و در صورت تشخیص فعالیت مشکوک، آژیرها را فعال می کند و به افرادی که شماره آن ها در سیستم ذخیره شده اطلاع می دهد. پنل مرکزی همچنین مرکز فرمان شماست و به شما امکان می دهد سیستم را فعال و غیرفعال کنید، وضعیت فعلی آن را کنترل کنید و تنظیمات را طبق نیاز خود برنامه ریزی کنید. برخی از پنل های پیشرفته حتی ممکن است ویژگی هایی مانند مدیریت رمز کاربری، کنترل بخش های مختلف ملک شما و اتصال با سایر دستگاه ها را ارائه دهند.

صفحه کلید (کیپد کنترل)

این رابط کاربری، راهی راحت برای تعامل با سیستم دزدگیر شما را فراهم می کند. صفحه کلیدها به طور معمول دارای دکمه هایی برای فعال و غیرفعال کردن سیستم با کد شخصی سازی شده شما هستند. آنها اغلب همچنین دارای یک صفحه نمایش هستند که وضعیت فعال یا غیر فعال بودن سیستم را نشان می دهد و می تواند نشان دهد کدام منطقه (مانند طبقه خاص یا ناحیه ای از خانه شما) در صورت ورود غیر مجاز جهت سرقت، آژیر را به صدا درآورده است. برخی از صفحه کلیدها حتی به شما امکان می دهند تنظیمات را برنامه ریزی کرده و سیستم را طبق ترجیحات خود سفارشی کنید. برای مثال، ممکن است بتوانید تاخیر ورود و خروج را تنظیم کنید تا به خودتان زمان دهید تا سیستم را هنگام ورود یا خروج از طریق یک درب تعیین شده فعال یا غیرفعال کنید.

ریموت کنترل

ریموت کنترل دزدگیر اماکن وسیله ای کوچک و قابل حمل است که برای کنترل سیستم دزدگیر اماکن از راه دور (حدود 100 تا 120 متر) استفاده می شود. این ریموت ها به شما امکان می دهند سیستم را فعال و غیرفعال کنید و خروجی های (رله های کنترلی) دستگاه را نیز می توان کنترل کرد.

حسگرها (سنسورها)

اینها حواس پنج گانه سیستم هشدار شما هستند و ورود یا عمل غیرمجاز در منطقه مشخص شده را تشخیص می دهند. در اینجا شرحی از برخی از انواع رایج آمده است:

کنتاکت های در و پنجره (مگنت یا سنسورهای مغناطیسی)

سنسورهای مغناطیسی که به طور معمول در محل بازشو درها و پنجره ها قرار می گیرند. هنگامی که با باز کردن در یا پنجره، دو قسمت سنسور از هم جدا می شوند، مدار قطع شده و آژیر به صدا در می آید. مگنت ها دارای دو نوع بی سیم و با سیم می باشند.

سنسور حرکتی (سنسور PIR، چشمی)

سنسور حرکتی (سنسور PIR، چشمی): این سنسورهای چشمی از فناوری مادون قرمز غیرفعال (PIR) برای تشخیص جابجایی حرارتی در یک منطقه تعیین شده استفاده می کنند. هنگامی که سارق، در میدان دید سنسور حرکت می کند، تغییر در تشعشع مادون قرمز باعث فعال شدن آژیر می شود.

بنر سنسور چشمی آنیک بی سیم

سنسور ضربه (شوک سنسور)

سنسورهای مبتنی بر پیزوالکتریک که لرزش را دریافت می کند. این سنسورها می توانند به ویژه برای محافظت از مناطقی با درهای شیشه ای یا پنجره ها یا هر جایی که تلاش برای ورود ممکن است شامل شکستن شیشه برای ورود باشد، مفید باشند.

سنسور بیم خطی (لیزر یا التراسونیک)

این سنسور‌ها بر اساس ارسال و دریافت سیگنال عمل می‌کند و زمانی که سارق باعث قطع ارتباط بین فرستنده و گیرنده می‌شود، سیستم مرکزی تشخیص ورود غیر مجاز را می‌دهد و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

سنسور دود (دتکتور دود و حرارتی)

سنسور دود یا دتکتور دود و حرارتی دستگاهی است که برای تشخیص وجود دود یا افزایش غیرطبیعی دما در محیط طراحی شده است. این سنسورها نقش حیاتی در سیستم های اعلام حریق ایفا می کنند و می توانند جان انسان ها را در برابر آتش سوزی نجات دهند.

سنسور نشت گاز

سنسور نشتی گاز دستگاهی است که وجود گازها را در یک منطقه، اغلب به عنوان بخشی از یک سیستم ایمنی، تشخیص می‌دهد. دو نوع اصلی سنسور نشتی گاز وجود دارد: دتکتورهای گاز قابل اشتعال و دتکتورهای مونوکسید کربن.

  • دتکتورهای گاز قابل اشتعال برای تشخیص وجود گازهای قابل اشتعال مانند گاز طبیعی، پروپان و بوتان طراحی شده‌اند. این دتکتورها با استفاده از حسگری کار می‌کنند که می‌تواند تغییرات در ترکیب هوا را تشخیص دهد. هنگامی که حسگر گاز قابل اشتعال را تشخیص می‌دهد، برای هشدار به ساکنین از خطر احتمالی، آلارم را فعال می‌کند.

سنسور مونوکسید و دی اکسید کربن

  • دتکتورهای مونوکسید کربن برای تشخیص وجود مونوکسید کربن (CO) طراحی شده‌اند که یک گاز بی رنگ و بدون بو است و می‌تواند کشنده باشد. دتکتورهای CO با استفاده از حسگری کار می‌کنند که می‌تواند تغییرات سطح CO هوا را تشخیص دهد. هنگامی که حسگر سطح خطرناکی از CO را تشخیص می‌دهد، برای هشدار به ساکنین از خطر احتمالی، آلارم را فعال می‌کند.
  • سنسورهای نشتی گاز دستگاه‌های ایمنی مهمی هستند که می‌توانند به جلوگیری از آتش‌سوزی و مسمومیت با مونوکسید کربن کمک کنند. آنها باید در تمام خانه‌ها و مشاغلی که از گاز طبیعی، پروپان یا سایر گازهای قابل اشتعال استفاده می‌کنند نصب شوند.

سنسور نشت آب

  • سنسور تشخیص نشتی آب وسیله‌ای است که وجود نشتی آب را شناسایی می‌کند و به شما هشدار می‌دهد تا از آسیب‌های احتمالی به اموال‌تان جلوگیری کند. این سنسورها اغلب در مکان‌های مستعد نشتی آب مانند زیر سینک ظرفشویی، حمام، موتورخانه و اطراف لوازم خانگی آب‌ریز، مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی نصب می‌شوند.
  • دو نوع اصلی سنسور تشخیص نشتی آب وجود دارد:

سنسورهای نقطه‌ای (تماسی)

  • این سنسورها دارای دو پین یا میله رسانا هستند که در صورت تماس با آب، یک مدار الکتریکی را کامل کرده و باعث ایجاد هشدار می‌شوند. این سنسورها برای قرارگیری در نقاطی مناسب هستند که مستعد نشتی‌های کوچک یا چکه کردن آب باشند.

سنسورهای کابلی

 این سنسورها از یک کابل بلند با طول دلخواه تشکیل شده‌اند که در امتداد کف یا دور لوله‌ها پیچیده می‌شود. هر نقطه‌ای از کابل که با آب تماس پیدا کند، هشدار را فعال می‌کند. این سنسورها برای پوشش دادن نواحی وسیع‌تر مناسب هستند.

هنگامی که سنسور نشتی آب، آب را تشخیص می‌دهد، به چند طریق می‌تواند هشدار دهد:

صدای آژیر: اکثر سنسورها دارای یک آژیر داخلی هستند که با صدای بلند به صدا در می‌آید تا به شما هشدار دهد.

اعلان بر روی گوشی هوشمند: برخی از سنسورهای هوشمند با یک هاب مرکزی یا اپلیکیشن گوشی هوشمند مرتبط می‌شوند که در صورت تشخیص نشتی، به شما بر روی گوشی هشدار ارسال می‌کنند.

قطع خودکار آب: برخی از سیستم‌های پیشرفته‌تر می‌توانند به شیر قطع‌کن آب متصل شوند و در صورت تشخیص نشتی، به طور خودکار جریان آب را قطع کنند.

مزایای استفاده از سنسور تشخیص نشتی آب:

جلوگیری از خسارات ناشی از نشتی آب: با هشدار به موقع در صورت نشتی، می‌توانید به سرعت اقدام به برطرف کردن مشکل کنید و از آسیب‌های جدی به اموال‌تان مانند کفپوش‌ها، دیوارها و وسایل خانه جلوگیری کنید.

کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیرات: تشخیص و رفع نشتی‌های کوچک در مراحل اولیه، از بروز مشکلات بزرگ‌تر و هزینه‌های بالای تعمیر در آینده جلوگیری می‌کند.

ایجاد آرامش خاطر: داشتن سنسور تشخیص نشتی آب به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت بروز نشتی، از آن مطلع خواهید شد و می‌توانید به سرعت برای رفع مشکل اقدام کنید.

آژیرها

  • آژیر یا صداهای هشدار (بلندگوی بیرونی): صدای بلند و جلب کننده توجه را برای بازدارنده سارق و هشدار به همسایگان تولید می کند. این آژیرها می توانند در ترساندن سارقان و جلب توجه به ملک بسیار موثر باشند که در بیرون از ملک نصب می شود.
  • آژیر یا بلندگوی داخلی (پیزو یا سیرن): هدف از بلندگوهای داخلی پیزو برای اعلام هشدار در فضای ملک می باشد که موجب ترساندن سارق شده و اطلاع به ساکنین و همسایه ها برای ورود غیر مجاز می دهد.
  • چراغ های چشمک زن بیرونی (فلاشر): چراغ های چشمک زن بیرونی علاوه بر آژیر صوتی، یک عامل بازدارنده بصری نیز فراهم می کند. 

خروجی ها (رله های کنترلی)

  • رله های کنترلی دزدگیر اماکن، قطعاتی هستند که به شما امکان می دهند با استفاده از سیستم دزدگیر خود، لوازم برقی را روشن و خاموش کنید. این رله ها به پنل مرکزی دزدگیر متصل می شوند و می توانند از طریق پنل، ریموت کنترل، تماس، پیامک و نرم افزار در بعضی دستگاه‌ها با اینترنت کنترل شوند.

    کاربردهای رله های کنترلی:

    • روشن کردن چراغ ها در هنگام فعال شدن سیستم: این کار می تواند به بازدارنده سارقان کمک کند و به شما هشدار دهد که حرکتی در خانه شما رخ داده است.
    • خاموش کردن لوازم برقی در هنگام ترک خانه: این کار می تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش خطر آتش سوزی کمک کند.
    • کنترل لوازم برقی از راه دور: می توانید از نرم افزار موبایل دزدگیر خود برای روشن یا خاموش کردن لوازم برقی از راه دور استفاده کنید، حتی اگر در خانه نباشید.
    • ایجاد سناریو خودکار: می توانید رله ها را برای روشن یا خاموش شدن خودکار در زمان های خاص یا در پاسخ به رویدادهای خاص برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، می توانید چراغ ها را در طلوع آفتاب روشن کنید یا در هنگام ترک خانه، اتو را خاموش کنید.

    توجه: بسته به نوع دستگاه این امکانات متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *